Lubsko odzyskuje połączenia kolejowe: nowa era transportu w regionie!
Po latach oczekiwania, Lubsko ponownie pojawia się na mapie połączeń kolejowych, co jest częścią szeroko zakrojonej inicjatywy poprawy transportu w regionie lubuskim. Podczas specjalnej sesji Sejmiku Województwa Lubuskiego, radni podjęli decyzję o utworzeniu spółki Lubuski Transport Publiczny sp. z o.o., przedstawiając przy tym ambitny plan rozwoju sieci połączeń publicznych oraz koncepcję Lubuskiej Rewolucji Transportowej.
Nowe możliwości dla pasażerów
Nowy plan połączeń publicznych, który ma być realizowany do 2030 roku, przewiduje regularne połączenia pomiędzy wszystkimi powiatami a stolicami województwa co godzinę. Dodatkowo, planuje się integrację z kluczowymi atrakcjami turystycznymi. W ramach programu Kolej+ zmodernizowane zostaną relacje między Zieloną Górą, Jasieniem i Lubskim, a także połączenia Szprotawa – Żagań – Żary – Jasień – Lubsko, co wpłynie na lepszą integrację kolei z transportem miejskim.
Elementy Lubuskiej Rewolucji Transportowej
Kluczowe założenia obejmują rozbudowę i unowocześnienie infrastruktury kolejowej. W planach jest m.in. wydłużenie linii transgranicznej Lubsko – Guben oraz rozważenie nowych połączeń regionalnych, takich jak Zielona Góra – Nowa Sól – Kożuchów – Żagań/Szprotawa, jak również Zielona Góra – Sulechów – Kargowa – Wolsztyn. Elektryfikacja ciągu Zielona Góra – Żary – Żagań – Zebrzydowa ma stanowić alternatywę dla trasy Wrocław – Zielona Góra, natomiast odbudowa linii Sieniawa Żarska – Jasień (Aglomeracja Łużycka) ma na celu zwiększenie dostępności transportowej regionu.
Przewidziane są także inwestycje punktowe, takie jak mijanki i dodatkowe tory na trasach Bieniów – Żary – Żagań – Szprotawa – Niegosławice, co pozwoli na zwiększenie prędkości i przepustowości. Ponadto, do 2035 roku planuje się pełną elektryfikację tras Zielona Góra – Żary, Żary – Żagań oraz Żagań – Świętoszów – Zebrzydowa.
Finansowanie i wyzwania
Finansowanie inwestycji może być realizowane poprzez subwencje wyrównawcze lub dotacje, które pomogą utrzymać wysoki standard przewozów. Jednakże, nadal nie rozwiązano kluczowego problemu południowego regionu, jakim jest potrzeba remontu i modernizacji linii Żary – Iłowa – Węgliniec. Zaskakujące jest, że mimo planowanej elektryfikacji linii Żagań – Zebrzydowa, która nie przewiduje ruchu pasażerskiego, temat ten nie został poruszony przez marszałka województwa.
Jakie są Wasze opinie na temat tych ambitnych planów? Które inwestycje uważacie za najważniejsze? Zachęcamy do dzielenia się swoimi przemyśleniami w komentarzach.
Źródło: facebook.com/gminalubsko

Remont przepompowni w Grabiku: obniżone ciśnienie wody 11 grudnia 2025
Przebudowa dróg w gminie Trzebiel: kluczowe spotkania z GDDKiA i ZDW
Nowa sieć wodociągowa i remont dróg w Lubska: inwestycja w infrastrukturę w toku
Skrzyżowanie w Lubsko na finiszu: prace bliskie zakończenia!
Nowe życie boiska w Złotniku: Modernizacja na horyzoncie
Operacja „TOR” – Policja wzmocniona Siłami Zbrojnymi w walce z zagrożeniami kolejowymi
Lubsko odzyskuje połączenia kolejowe: nowa era transportu w regionie!
Czujnik tlenku węgla — mały sprzęt, wielka ochrona przed zagrożeniem
Żarski Dom Kultury zyskał nową jakość po remoncie
Grabik stawia na zdrowie uczniów z dystrybutorem wody i ideą Zero Waste